Celulitída a podkožný tuk - príčiny, dôsledky, ako sa jej efektívne zbaviť?

Celulitída a podkožný tuk - príčiny, dôsledky, ako sa jej efektívne zbaviť?

V jednom z motivačných článkov o chudnutí (zverejňujeme ich pravidelne na edukačnom projekte FitnessTreneri.sk v sekcii Fitness motivácia) bolo niekoľkokrát spomenuté, že chudnutie výrazne prispelo celkovému zníženiu podielu tuku v tele a k následnému obmedzeniu prejavov ženami nenávidenej celulitídy.
Celulitída je v povedomí mnohých žien spájaná s kozmetickou vadou pokožky, výsledkom ktorej je jej dobre známy "pomarančový vzhľad" - je to v podstate nerovnomerný, často zošúverený povrch kože, sprevádzaný drobnými priehlbinkami a často aj uzlíkmi v koži, prejavujúci sa na stehnách, bokoch a zadku žien, postihuje však aj oblasť členkov i ramien. Z medicínskeho hľadiska pri celulitíde nastáva tzv. lipohypertrofia (nadmerné zbujnenie tukového tkaniva), ktoré spôsobuje povrchové deformácie kože - pojivové tkanivá sa nárastu objemu tuku nedokážu adekvátne prispôsobiť, po prekročení kritickej hranice (tá je u každej ženy individuálne daná, takže ceulitída môže trápiť aj na prvý pohľad "chudé" dievčatá a ženy) nastáva deformácia, celuitída.

Ženy a celulitída

Stretli sme sa s odhadom, že celulitída postihuje cca 80-90% žien rôzneho veku. Určite poznáte strie, pri ktorých celkové "zväčšenie objemu" prináša vznik horizontálnych trhlín v podkoží (napr. pri tehotenstve ich ženy často mávajú na bruchu a prsiach, kulturisti pri raste svalov paží a chrbta ich registrujú na vnútornej časti bicepsov, alebo v podpazuší). Existuje však predpoklad, že celulitída je vlastne ďalším prejavom nárastu objemu (v tomto prípade vďaka zbujneniu tukového tkaniva), ale na rozdiel od strijí nie v horizontálnom, ale vo vertikálnom smere. Drobné trhlinky, ktoré pri náraste vznikajú, spôsobujú celkové oslabenie elasticity pojivových tkanív (tuk negatívne ovplyvňuje aj činnosť lymfatického systému, čo prispieva k ďalšiemu rastu "nerovnomerného tlaku na kožu"), vnútorné vrstvy kože nevydržia "tlak z vnútra", deformujú sa, tukové bunky ich "vytláčajú" nerovnomernej hore a ak nenastane zásah v podobe zníženia objemu podkožného tukového tkaniva, v krátkej dobe sa prejavia dobre známe povrchové celulitídne prejavy. Pokožka ženy a celulitída

Elasticita kože úzko súvisí s kolagénom, väzivovým glykoproteínom, ktorý je hlavnou súčasťou tkanivového pojiva. Slovo kolagén je kombináciou gréckych slov "cola" (lepiť) a "genno" (rodiť), ktoré dokonale popisujú jeho funkciu v tele - lepí, spája, drží pohromade bunky, formuje z nich nielen tkanivá, ale aj orgány. Kolagén je najdôležitejšou stavebnou bielkovinou kože (pretože po odparení vody práve na neho pripadá 70% bielkovín kože), v ktorej vytvára pomerne zložité oporné štruktúry (spoločne s s tzv. elastickými vláknami), navyše výrazne prispieva k hydratácii kože.
Dôvod, prečo ženy majú často celulitídu a muži iba výnimočne, je ukrytý v spomínaných oporných štruktúrach - ženy tieto štruktúry majú usporiadané do podoby ľahko deformovateľných rovnobežných, vertikálnych vlákien, ktoré obopínajú aj tukové bunky (z hora sú "uzavreté" iba "mäkkou" vrstvou kože), u mužov sú tieto štruktúry pevnejšie vďaka tomu, že vytvárajú ťažko deformovateľnú mriežku.

Dlho sa akceptoval názor, že počet tukových buniek (adipocytov - majú skvelú schopnosť hromadiť, ukladať tuk) sa v dospelosti nemení a že o tom, koľko ich v tele máme, rozhoduje prekrmovanie (prežieranie sa) v v období rastu tzn. detstve a hlavne v období dospievania, puberty. Tvrdilo sa, že ak je príjem stravy v tomto období nadbytočný, podoruje sa tým vznik nových tukových buniek a v dospelosti sa priberá na hmotnosti len a len vďaka tomu, že tieto bunky zväčšujú svoju veľkosť, nie počet.
Prelom 20. a 21. storočia však priniesol poznanie, že adipocyty sa množia aj v dospelosti - tukové bunky majú totiž obmedzenú schopnosť "ukladať" tuk (pri prejedaní sa tzn. pri nadbytočnom príjme energie, sa do nich tuk ukladá vo forme triglyceridov) a ak dosiahnu akúsi hranicu v "schopnosti ukladať tuk", telo si vyvorí z kmeňových buniek tukových tkanív nové adypocity so schopnosť ďalej "ukladať" energiu vo forme tuku v prípade, že náš energetický príjem stravou je vyšší, ako výdaj. Šokujúce bolo aj zistenie, že ak už raz tuková bunka vznikne, chudnutím nezanikne, iba zmenší svoju veľkosť a čaká na príležitosť uložiť do seba tuk - tá prichádza vždy momente, ak energetický príjem je väčší, ako výdaj.
Zväčšovanie nielen počtu tukových buniek, ale aj ich veľkosti (často v kombinácii s akumuláciou toxínov a retenciou vody - súvisí to so zníženou "výkonnosťou" lymfatického systému) zákonite prináša so sebou postupné zväčšovanie sa "tlaku z vnútra" na kožu, ktorá po prekročení určitej hranice sa začína meniť, deformovať - vzniká celulitída.

celulitida a koža

Deformácia je ale dlhodobejší proces, poča ktorého tukové bunky "tlačia" aj na cievy, zhoršujú cirkuláciu krvi v koži a podkoží, obmedzuje sa prívod živín nutných na regeneráciu tkanív, spomaľuje sa odvod odpadových látok, prejavuje sa znížená "výkonnosť" lymfatického systému, nastáva hromadenie toxínov - výsledkom je vznik celulitídy. Celulitída sa však objavuje aj u (na pohľad) chudých dievčat a žien - v takomto prípade je nutné príčinu deformácie kože a pokožky hľadať v hormonálnej nerovnováhe, akumulácii toxínov, často kombinovaných s retenciou tekutín, čo v konečnom dôsledku znamená, že rozpätie medzi "OK stavom" a "stavom, kedy už celulitída vniká" (tzn. nastáva prekročenie individuálnej hranice), je veľmi, veľmi úzke.
To, kedy sa celulitída "objaví" ako konečný prejav deformácie kože, úzko súvisí s už spomínanou individuálne danou hranicou, ktorú ovplyvňujú mnohé faktory:

  • aktuálne hladiny ženských hormónov - estrogénov, ktoré ovplyvňujú ukladanie tuku v partiách postihovaných celulitídou, vplývajú na cievny a lymfatický systém, znižujú novotvorbu kolagénu
  • nevhodné stravovacie návyky a s tým súvisiaci nadmerný príjem energie potravou, ktorá sa následne premieňa na tuk - tukové bunky (adipocyty) zväčšujú svoj počet aj veľkosť, sú iniciátormi celulitídnej deformácie tkanív
  • fyzická aktivita, schopnosť "likvidovať" nadbytočnú energiu prijímanú stravou a zlepšovať prekrvenie pokožky, ktoré prispieva k zníženiu prejavov celulitídnych deformácií kože
  • genetické faktory, ktoré určujú hranicu, po prekročení ktorej nastáva prejav celulitídy - niektorým ženám a dievčatám stačí ak "naberú" na hmotnosti 3-4 kg a už majú celulitídu, iné sa môžu pokojne "prejedať" a celulitída sa objaví až v momente, keď ich váha je o 15 kg vyššia, ako v mladosti, malé percento má celulitídu aj napriek tomu, že na pohľad netrpia nadváhou
  • iné faktory, ktoré prispievajú k vzniku celulitídy - hormonálne poruchy (hormonálna nerovnováha), užívanie liekov s hormonálnym účinkom (antikoncepcia), poruchy krvnej cirkulácie, lymfatického systému, nadmerná retencia tekutín v podkoží, hromadenie toxínov v tele atď.

Práve individuálna hranica, po prekročení ktorej je celulitída badateľná v jej prvom štádiu, ovplyvňuje aj to, prečo sa celulitída objavuje u cca 12% dievčat už počas dospievania, prečo ďalších 20% sa s ňou stretáva počas tehotenstva a prečo až štvrtina žien sa s celulitídou trápi až po nástupe menopauzy.
Bez ohľadu na to, do akej skupiny patríte, nástup celulitíde dokáže výrazne oddialiť (eliminovať) predovšetkým postupmi, ktoré vám ochránia pred nárastom množstva tukového tkaniva - základom je však vždy fyzická aktivita, športovanie, úprava príjmu potravy. 

V akom štádiu celulitídy ste vy?

Koža s celulitídou

  • prvé štádium celulitídy ...  kozmetické celulitídne kožné zmeny sú pozorovateľné iba pri stlačení kožnej riasy (tzv. štípací test, pri ktorom sa koža stalčí palcom a ukazovákom, na povrchu sa vytvorí štruktúra podobná pomarančovej koži)
  • druhé štádium celulitídy ... kozmetické celulitídne kožné zmeny sú pozorovateľné pri bežnej činnosti, pri stoji, sedení, väčšinou iba na menších plochách zadku, bokov, stehien, predovšetkým pri bočnom osvetlení a pri napnutom svlastve - pri uvoľnení celulitída nie je badateĺná
  • tretie štádium celulitídy ... celulitídne kožné zmeny sú rozsiahle, na zadku, bokoch a stehnách často sprevádzané viditeľným nárastom tukového tkaniva v zhlukoch, ktoré deformuje kožu do mnohopočetných uzlíkov a priehlbiniek; celulitída je pozorovateľná bez ohĺadu na to, či je telo v napätom, alebo uvoľnenom stave
  • štvrté štádium celulitídy ... ťažká celulitída, deformácie kože sprevádzajú opuchy, často sú bolestivé na dotyk; postihnuté tkanivá majú rôsolovitý vzhľad

Ako bojovať proti celulitíde?

Povedali sme si, že celulitída vzniká predovšetkým následkom nárastu podkožného tukového tkaniva, ktoré vyvoláva "tlak" na kožu, spôsobuje jej mikrodeštrukciu, poruchy v cirkulácii živín do podkožia, znižuje efektivitu lymfatického systému - ak tento stav trvá dostatočne dlho (ten čas je daný indivudálne), znižuje sa kvalita pojivových tkanív, nastáva deformácia povrchových vrstiev pokožky, tá získavá vzhľad pomarančovej kôry. Prvotným predpokladom na predchádzanie vzniku celulitídy (pozor, je to celoživotný boj, ktorý by sa mal zintenzívniť v rizikovom období života ženy - puberta, tehotenstvo, obdobie užívania antikoncepcie, menopauza) je teda zabrániť tomu, aby vaša hmotnosť rástla, aby sa zväčšovali tukové zásoby v podkoží (tzn. udržiavať bazálny metabolizmus na vysokej úrovni, strážiť si kalorický príjem, posilňovať), medzi preventívne kroky patrí aj starostlivosť o kožu v problémových partiách spôsobom, ktorý zabezpečí zlepšenie cirkulácie krvi (lymfodrenáž, masáže, sauna, používanie vhodných masážnych kief pri sprchovaní a pod.) prípadne podporí elasticitu kože (v prípade tehotenstva to môže byť aplikovanie telových olejov, krémov, príjem dostatočného množstva tekutín a pod). Čo ale robiť, ak už registrujete, že na vašich bokoch, zadku, stehnách sa celulitída objavila?
Snažte sa "znížiť tlak z vnútra" na kožu, ktorý inicioval deformáciu. Ak znížite množstvo podkožného tuku, zbavíte telo toxínov, zlepšíte prekrvenie kože aj funkčnosť lymfatického systému, splnili ste základné podmienky na to, aby ste sa zbavili celulitídy. Pridajte k tomu postupy spomenuté ako prevenciu pred vznikom celulitídy a máte v rukách efektívny postup na riešenie vášho kozmetického problému. Koža však na úpravu svojho vzhľadu potrebuje nejaký čas (prebehnú v nej reparačné, obnovovacie procesy, ktoré vo vysokej miere dokážu prispieť nielen k "zaceleniu" pojivových tkanív, ale aj k napnutiu kože, výsledkom čoho je "zahladenie" nerovností na povrchu) - ten môžete výrazne skrátiť aplikáciou vhodného druhu masáží (zlepšujú prekrvenie kože, zlepšujú činnosť lymfatického systému), strečingu, prípadne kozmetickými postupmi podporujúcimi prekrvenie tkanív v problémových častiach ženského tela (rôzne anticelulitídne krémy, postupy využívajúce ultrazvuk, vakuumterapia atď.)
Základom je však vždy zvoliť optimálny postup na chudnutie (tzn. vhodný tréning, úprava stravy) - ten nájdete aj v už spomínaných článkoch zo sekcie Fitness motivácia.

Článok pre projekt FitnessTréneri pripravili a spracovali Marián ČAMBAL a Igor KOPČEK.

Kto je Marian Čambal?
Kulturistike sa venuje takmer 25 rokov, z toho 20 rokov sa objavuje na súťažnom pódiu. Titul Majstra Slovenska v kategórii kulturistika juniorov získal už v roku 1994, prvý titul Majstra Slovenska v seniorskej kategórii získal v roku 2003. Najvýraznejšie úspechy (aj na medzinárodnej scéne) zaznamenal v posledných šiestich rokoch, keď sa jeho ďalším trénerom stal Igor Kopček. Marián Čambal je IFBB Majstrom Európy v kategórii do 85 kg z roku 2010, víťazom Arnold Classic Europe v kategórii do 90 kg z roku 2011, IFBB Majstrom sveta v kategórii do 90 kg z roku 2012, v roku 2013 sa absolútnym prvenstvom na SAKFST Majstrovstvách Slovenska a striebrom na IFBB Majstrovstvách Európy rozlúčil s amatérskou kulturistikou. Od roku 2014 súťaží v IFBB PRO divízii v kategórii do 212lbs, je víťazom Mozolani PRO Classic, v roku 2015 sa zúčastnil prestížneho Olympia Weeekendu v Las Veags.

Kto je Igor Kopček?
Kulturistiku sleduje viac ako 35 rokov, súťažné skúsenosti získal v kategórii dorastu a juniorov ešte v prvej polovici 80. rokov. Od konca druhej polovice 80. rokov pôsobí ako osobný tréner, neskôr poradca a konzultant, služby ktorého využívali (a využívajú) najlepší kulturisti a fitnessky Slovenska - okrem iných aj Marietta Žigalová, Klaudia Kinská, Andrej Mozoláni, Štefan Havlík, Marián Čambal aj Jaroslav Horváth, ktorému radil v závere súťažnej kariéry, kedy Jaro získal dvakrát druhé miesto na profesionálnych Grand Prix v kategórii do 202lbs, 6. miesto (rok 2010) a 4. miesto (rok 2011) na Mr. Olympia 202 Showdown v Las Vegas.

Je autorom štyroch kníh s tématikou kulturistika (séria HardBodybuilder), aktuálne píše články a e-booky s tématikovu úzko súvisiacou s kulturistikou, fitness, výživou aj prípravou na súťaže. V minulosti vydával časopis s tématikou kulturistika a fitness, v súčasnosti je v pozadí projektov EastLabs.SK (portál o kulturistike a fitness, ktorý je prístupný od roku 2006) a HardBODY.SK (najväčšie úložisko PDF/e-bookov o kulturistike, fitness aj dopingu; prístupné od roku 2015).